Friday 15 July 2011

Kata-kata hikmah Kemerdekaan.

KATA-KATA HIKMAH KEMERDEKAAN

YTM TUNKU ABDUL RAHMAN PUTRA
(31 Ogos 1957-22 Sept 1970)
Jangan sesiapa berfikir kita telah sampai ke penghujung jalan: Kemerdekaan memanglah sesuatu yang penting dalam sejarah kita tetapi ia hanyalah permulaan kepada usaha baru dan berdaulat.

TUN ABDUL RAZAK
(22 Sept 1970-14 Jan 1976)
Hari Kemerdekaan adalah besar maknanya bagi semua rakyat mengukuhkan tekad dan memperbaharui azam berusaha dengan lebih giat membina masyarakat adil dan makmur. Saya ingin saudara-saudara memandang ke dalam secara retrospektif dan bertanya pada diri sendiri apakah satu sumbangan bererti yang telah kita berikan untuk masyarakat dan negara
TUN HUSSEIN ONN
(15 Jan 1976-16 Julai 1981)
Kita telah sama-sama terlibat dan menyertai dalam perjuangan kemerdekaan tanah air kemudiannya mengisi kemerdekaan ini hendaklah sentiasa memberi pimpinan dan bimbingan kepada generasi muda ini, supaya memastikan bahawa segala asas yang telah dibina dan diperkukuhkan selama ini, bagi mewujudkan sebuah masyarakat Malaysia yang bersatu padu, kukuh, progresif dan adil, dapat terus dipelihara dan dikekalkan....

TUN DR. MAHATHIR MOHAMAD
(16 Julai 1981-31 Okt 2003)
Kita mampu mentadbir negara ini dan kita berupaya menangkis usaha untuk menjajah kita semula menerusi takanan ekonomi. Mari kita sama-sama berikrar untuk terus mempertahankan kemerdekaan demi bangsa, negara dan agama.

TUN ABDULLAH AHMAD BADAWI
(31 Okt 2003-03 Apr 2009)
Kita adalah satu bangsa yang ingin maju dan berjaya. Kita ada peranan kita masing-masing...yang penting utamakan musyawarah kerana itu amalan demokrasi, kesusilaan, ketertiban di mana akhirnya perpaduan yang ditegakkan di atas prinsip-prinsip inilah yang akan menjamin masa depan yang baik.

No comments:

Post a Comment